Una universitat amb una docència de qualitat

12. Conjuntament amb la recerca, la docència és una de les activitats que defineixen la universitat. És per això que cal garantir una docència al servei dels i les estudiants, que constitueixen el col·lectiu numèricament majoritari a la universitat i que dóna sentit a la seva existència.
 
12.1 En relació els i les estudiants, es reconeix que:

a. Tota persona matriculada en una assignatura ha de tenir dret a dues convocatòries d’examen durant aquell curs acadèmic, independentment d’haver fet seguiment de l’avaluació continuada o no.

b. Caldria garantir la preservació d’un mes “blanc” a totes les facultats de la UAB, independentment del tipus d’avaluació que s’utilitzi a les assignatures.
 
c. És convenient descongestionar càrrega lectiva de les setmanes finals de cada semestre i afavorir una avaluació continuada en condicions i, també, promoure les tutoritzacions personalitzades perquè les avaluacions siguin mes formatives que burocràtiques.

d. També cal recuperar les franges de docència de tarda/vespre, amb una oferta equilibrada de grups docents, a fi de facilitar i fer compatible l’estudi amb el treball a fora la Universitat, per una banda, i per l’altra, facilitar la formació superior a adults.

e. La retirada de les taxes pel campus virtual i servei informàtic, de forma que l’augment de taxes en general no es converteixi en una mesura recurrent per compensar el dèficit de finançament de la universitat.

f. És necessària la modificació del règim de permanència per tal que la qualificació de “no presentat” de qualsevol examen, independentment de l’avaluació, no comporti un exhauriment de matrícula. El fet de no presentar-se a un examen no implica no assolir els conceptes bàsics d’una assignatura, alhora que mai no pot implicar un exhauriment de matrícula ja que no s’ha exercit el dret a examen i no s’ha pogut demostrar l’assoliment o no de conceptes bàsics, sense tenir en compte els motius que ho han impedit. D’altra banda, no té sentit expulsar l’alumnat que exhaureixi el nombre de matrícules en l’actual context de gran càrrega lectiva. No procedeix que, només per haver exhaurit les convocatòries de matrícula d’una assignatura, s’expulsi un estudiant d’una titulació.

g. D’acord amb allò aprovat al Claustre de desembre de 2011 de la UAB, promoure la reforma dels reglaments i normatives pertinents per tal d’adequar a la legislació vigent la representació del col·lectiu de doctorands de la UAB en el si del Consell de Govern i les seves comissions delegades i del Consell Social i les seves comissions, de manera que qualsevol persona matriculada a un programa de doctorat de la UAB estigui representada davant dels òrgans esmentats sota la categoria de “Personal investigador en formació”, en substitució de la categoria d’”Estudiant de doctorat”, bo i assegurant que els representants del personal investigador en formació constitueixin almenys el 8% del total de membres que composen el Consell de Govern i les Comissions d’Economia i d’Organització, d’Investigació, de Personal Acadèmic i d’Estudis de Postgrau; i garantint la presència d’un representant del personal investigador en formació al Plenari del Consell Social de la UAB i a les Comissions Econòmica i Acadèmica.

h. Assumir la recomanació del Claustre UAB de desembre 2011 per tal que la Comissió d’Economia, el Consell de Govern i el Consell Social treballin en el sentit que la taxa de suport a l’aprenentatge no es cobri a estudiants que gaudeixin de la beca general o d’exempcions de matrícula, en base a una especial situació de necessitat.

i. Establir unes taxes justes de matriculació d’estudiants estrangers en funció del seu país d’origen i la seva situació de finançament per tal que no paguin més aquells/es procedents dels països empobrits que els europeus, com està passant ara.

j. Treballar amb la Comissió d’Afers d’Estudiants, la Comissió d’Economia i el Consell de Govern per tal que les beques de col·laboració no mantinguin la present retallada  sobre la quantitat del curs passat, de forma que, si de cas, la retallada s’iguali a la  patida  pel personal funcionari.

12.2.Docència.

a.Promoure l’elaboració d’un compendi de bones pràctiques docents, d’acord amb la recomanació del Claustre de desembre 2011, ja que d’aquesta manera els propis docents podran veure més valorada comparativament la seva docència i els estudiants tindran també més clars el desenvolupament de les classes.

b.Garantir la qualitat de la docència impartida a la UAB, plantejant una limitació de les dimensions dels grups d’aula, que actualment sovint no es desdoblen per sota dels 120 alumnes. Aquesta situació, a més de fer inviable una docència de qualitat, personalitzada i propostes d’avaluació continuada, afecta negativament les condicions de treball del professorat. Respecte a les dimensions dels grup d’aula, iniciar un procés d’anàlisi que permeti establir les ratios professorat/alumnat d’acord amb les característiques i exigències docents de cada titulació, i que no depengui de càlculs comptables, per aconseguir que sigui real el seguiment personalitzat i l’avaluació continuada de les i els alumnes.

c.Vetllar perquè no hi hagi, amb les retallades, una explotació del treball, obligant, per exemple, els docents a fer docència en àrees i especialitats o assignatures que no dominen (vegeu apartat 9).