Una universitat econòmicament viable i transparent

)14 Mesures econòmiques destinades a pal·liar el dèficit i fer front a les retallades

14.1. Principis d’acció


a.Mantenir la plantilla de la UAB, tant de personal docent i investigador com de personal laboral.

b.Assegurar la qualitat del servei públic, tant en docència reglada oficial com en recerca acadèmica, així com els preus públics d'accés als estudis universitaris.

c.Actuar sobre els espais d’activitat privada que els darrers Equips de Govern han anat impulsant en el si de la UAB.

d.Repercutir el cost dels ajustos sobre les persones que, via convenis amb empreses i/o realització de cursos i mestratges “a preus privats” es treuen abundosos sobresous (com a cas extrem, segons informació facilitada per la part empresarial de la UAB en les Meses hi ha almenys 25 professors amb sobresous -a banda del seu salari- superiors a 100.000€ a l’any per capita).

14.2. Línies d’acció

e.Actuar sobre fundacions privades constituïdes i/o participades per la UAB que desenvolupen tasques de docència i/o consultoria i/o mantenen convenis econòmics amb empreses.

f.Establir cànons sobre el volum d’ingressos de les fundacions en lloc de fer-ho sobre el seu compte de resultats.

g.Repercutir l’efecte de l’increment del cànon sobre el nivell de despesa de personal de les fundacions, reduint el volum de sobresous que obtenen professorat de la UAB, alts càrrecs d’administracions públiques i directius d’empreses que participen en les esmentades fundacions impartint cursos i/o efectuant tasques de consultoria.

14.3. Propostes d’acció


h.Incrementar fins al 35% sobre ingressos el cànon sobre convenis en cursos i mestratges no oficials gestionats des de l’Escola de Formació Continuada. Fer el mateix sobre els ingressos per matrícula dels cursos programats dins del projecte International Summer School (insert en el marc del Campus d'Excel·lència Internacional UABCEI i en el que el professorat que imparteix classes ho fa a raó de 120€ l’hora segons l’acord 10.bis de la Comissió d’Economia i Organització del 27-III-2012). Utilitzar aquests fons per a eixugar part del dèficit actual de la UAB així com per a fer front a les retallades imposades per la Generalitat.

i.Aplicar el mateix cànon del 35% sobre ingressos de les spin-offs i de les fundacions i altres ens jurídics (tant de la Corporació UAB com de l’Esfera UAB o qualsevol altre àmbit) en les que la UAB sigui el soci majoritari (ja sigui directament, ja sigui indirectament per via de societats interposades). Utilitzar aquests fons per a eixugar part del dèficit actual de la UAB així com per a fer front a les retallades imposades per la Generalitat.

j.Supressió de les aportacions netes que es puguin fer a les fundacions i altres ens jurídics de la Corporació UAB i de l’esfera UAB o qualsevol altre centre o institut adscrit a la UAB (com ara la fundació Barcelona Graduate School relacionada amb el Conseller Mas-Colell que ha rebut prop de 9.000.000€ en els darrers tres anys a càrrec de diners públics) i a les càtedres de gestió mixta participades per empreses privades i/o entitats financeres. Utilitzar aquests fons per a eixugar part del dèficit actual de la UAB així com per a fer front a les retallades imposades per la Generalitat.

k.Auditar la situació financera dels edificis de titularitat -o amb participació- de la UAB ubicats en el Campus en els que majoritàriament no es desenvolupin activitats acadèmiques de caràcter públic i, arribat el cas, alienar-los. Un exemple és l’ Hotel Campus e instal·lacions annexes. L’esmentat hotel formava part del grup SERHS, vinculat a un ex alt càrrec de CiU, ex Director General de Turisme de 1980 a 1984; ex alcalde de Calella; “Creu de Sant Jordi” en 2001 etc. Conèixer la situació exacte d’altres espais; com per exemple el “Mòdul Parc de Recerca C” (en relació al qual, segons l’acord acord 50/2011 del Consell de Govern del 13-VII-2011 es cedeix l’explotació de part de l’edifici durant 60 anys al CSIC); l’edifici Eureka (acord 49/2011 del Consell de Govern del 13-VII-2011) o els espais cedits a la fundació privada Institut Català de Paleontologia segons l’acord 51/2011 del Consell de Govern esmentat.

l.Plantejar l’alienació d’immobles de titularitat -o amb participació- de la UAB ubicats fora del Campus en els que es desenvolupin majoritàriament activitats de caràcter “privat” (per exemple, la Casa de Convalescència situada al carrer Sant Antoni Maria Claret 171; la seu del programa “Study abroad” a Consell de Cent, 367 o certs edificis situats a Sabadell com l’antiga seu a l’avda. Francesc Macià 35 de la Fundació Indústries de la Informació, actualment ocupada per una secció de l’Escola d'idiomes Moderns Casa Convalescència S. L., participada al 100% per la Fundació UAB). Fer el mateix amb les oficines que té obertes la UAB a Seül o a Shanghai.

m.Professorat a temps complert de la UAB que participa en cursos i mestratges no oficials: fer incompatible qualsevol mena de reducció en la docència reglada oficial (per ocupació de càrrec o qualsevol altra raó) amb el fet d’impartir classes remunerades en mestratges i cursos no oficials, tant si són en el si de la UAB com en fundacions o altres entitats. Permetre-ho suposa subvencionar amb càrrec a fons públics tasques per les quals ja s’està cobrant (en determinats casos, i d’acord amb la documentació disponible, a raó de 120€ l’hora de classe). El mateix principi per a qualsevol activitat (tasques de consultoria, assessorament, spin-offs etc.) que estigui remunerada. La proposta recull una resolució anàloga aprovada en el Claustre del 16-12-10.

n.Reduir les despeses de caràcter protocol·lari i sumptuari de l'Equip de Govern (cotxe oficial, dinars a càrrec de la UAB, bitllets d’avió, etc.).

o.Reducció dels càrrecs i encàrrecs de confiança nomenats per l’Equip Rectoral. Amb el sistema actual, molts d’aquests càrrecs tenen vàries retribucions simultànies; entre d’altres: un complement salarial de gestió; reduccions sobre les seves obligacions docents; sabàtics de docència desprès de l’ocupació del càrrec i punts per a fruir dels anomenats trams de gestió).

p.Reduir els enormes salaris dels membres de l'Equip de Gerència. La proposta recull una resolució anàloga aprovada en el Claustre del 16-12-10.

q.Recuperar els claustres com òrgans de control de despeses, en tant que Òrgans de Participació i Decisió, reforçant el paper dels Claustres de Facultat i del Claustre General en aquesta línia.
r.Recuperació de la Universitat com espai de titularitat pública de caràcter acadèmic, desballestant progressivament totes les fundacions en les que participi la UAB; procedint a vendre els seus actius quan aquests estiguin localitzats fora del Campus i figurin a nom de societats instrumentals.

14.4. Quantificació econòmica de les propostes

14.4.1 Sobre convenis de l’Escola de Formació Continuada i complements de càrrecs acadèmics). 
Entre d’altres, la majoria de convenis estan lligats a la impartició de mestratges i cursos fora de l’àmbit de la docència reglada oficial a preus públics. Suposen una importat font de sobresous per al personal que hi participa (professorat de la UAB, alts càrrecs de la Generalitat i d’altres administracions; directius d’empreses).

a.Dades macroeconòmiques: Dades facilitades per l’Equip de Govern a la Mesa de negociació del Personal Acadèmic de la UAB del 30 de novembre de 2011.
  • Volum d’ingressos generats per l’Escola de Formació Continuada en l’any 2010: 16,5M€ (13,4M€ lligats a formació continuada i 3,1M€ a prestació de serveis a empreses).
  • Massa salarial pressupostada per al 2012 com a complements de càrrecs acadèmics: 1,7M€.
b.Accions propostes:
  • Incrementar de manera lineal en 15 punts percentuals el cànon actual sobre el volum d’ingressos: això genera un augment de 2,5M€ respecte a la situació de partida (el document “Criteris bàsics del Pressupost de la UAB per a l’any 2012” presentat al Consell de Govern del 19-X-2011 considera un increment de solament 0,5M€; per tant l’efecte sobre la situació pressupostada és de 2M€).
  • Establir normativa d’incompatibilitats al professorat vinculat a la UAB que hi participa.
  • Repercutir l’increment del cànon sobre els emoluments percebuts pel personal que hi intervé. Les remuneracions que rep el personal que hi participa en els convenis gestionats per l’Escola de Formació Continuada s’integren pressupostàriament en el Capítol I de remuneracions de personal dels pressupostos de la UAB (partida 111: personal de cursos de postgrau). Un increment del cànon repercutit d’aquesta té tres efectes: disposar de més fons per la UAB; reduir el capítol I en la línia de les exigències de la Generalitat; reduir el nivell de sobresous del professorat que hi participa.
  • Efecte net de la translació de l’increment del cànon sobre el capítol I de remuneracions de personal: reducció de 2M€ respecte a la xifra pressupostada per l’Equip de Govern.
  • Reduir en un 35% la massa salarial pressupostada per al 2012 com a complements de càrrecs acadèmics. Focalitzar la reducció en els càrrecs de confiança de l’Equip de Govern i en les noves figures sorgides arran del model Bolonya. Amb el sistema actual, molts d’aquests càrrecs tenen vàries retribucions simultànies; entre d’altres: un complement salarial de gestió; reduccions sobre les seves obligacions docents; sabàtics de docència desprès de l’ocupació del càrrec i punts per a fruir dels anomenats trams de gestió. Efecte econòmic: 0,6M€ de reducció sobre capítol I del pressupost.
14.4.2 Sobre fundacions recollides en el document “Fundació UAB. Exercici 2010” presentat per l’Equip de Govern en el Consell de Govern de 23-XI-2011)

a.Dades macroeconòmiques de les fundacions avaluades en el document esmentat:
Entre d’altres, les fundacions considerades són: “Serveis de Turisme i Hosteleria Campus S. A; Hotel Campus S. L.; Fundació Dr. Robert; Fundació Hospital Clínic Veterinari ; Fundació per als Estudis de Prevenció i Seguretat (FEPSI); Escola d’Idiomes Moderns-Casa de Convalescència (UAB Idiomes); Vila Universitària S. L. i Fundació UAB. Bona part de l’activitat de negoci de les esmentades entitats consisteix en la realització de tasques de docència i/o consultoria (no integrades directament en els pressupostos de la UAB); amb la participació de professorat de la UAB, alts càrrecs d’administracions públiques i directius d’empreses. Al tractar-se d’entitats amb personalitat jurídica pròpia, els pressupostos de les fundacions són independents del de la UAB. Per tant, a diferència del que passa amb els convenis gestionats per l’Escola de Formació Continuada, les remuneracions percebudes pel personal que hi participa no estan recollides en el capítol I dels pressupostos de la UAB.
  • Volum d’ingressos generats en l’any 2010: 36M€
  • Cànon obtingut de les fundacions en l’any 2010: 1,3M€
  • Percentatge del cànon sobre volum  d’ingressos en l’any 2010: 3,61%
b.Accions propostes:
  • Fixar un cànon sobre volum d’ingressos del 35%: 12,6M€ (increment de 11,3M€ respecte a la situació de partida de l’Equip de Govern).
  • Establir normativa d’incompatibilitats al professorat que hi participa.

14.5. Síntesi econòmica de les accions propostes:
Veure document “Criteris bàsics del Pressupost de la UAB per a l’any 2012” presentat per l’Equip de Govern al Consell de Govern del 19-X-2011

a.Increment sobre la xifra d’ingressos pressupostada per l’Equip de Govern actual:
  • Augment del volum d’ingressos generats sobre l’Escola de Formació Continuada respecte al pressupostat: 2M€
  • Augment del volum d’ingressos provinent de les fundacions contemplades en el document Cànon obtingut de les entitats recollides en el document “Fundació UAB. Exercici 2010”: 11,3M€.
  • Efecte total sobre la xifra d’ingressos pressupostada per l’Equip de Govern actual5: augment net del volum d’ingressos en 13,3M€ respecte a la xifra de l’Equip de Govern.
b.Distribució possible de l’augment net del volum d’ingressos:
  • Considerar una reducció de les despeses en personal de 0M€ en lloc dels 11M€ proposats per l’Equip de Govern5 (6,8M€ en PDI i 4,2M€ en PAS).
  • Considerar un increment de les matrícules en els preus públics dels estudis oficials de 0M€ en lloc dels 2,25M€ proposats per l’Equip de Govern5.
c.Efecte total sobre el capítol I de despeses de personal pressupostada per l’Equip de Govern actual:
  • Reducció neta de les remuneracions del personal en cursos de postgrau (epígraf 111 dels Pressupostos de la UAB) de 2M€ respecte a la xifra de l’Equip de Govern*.
  • Reducció dels complements de gestió de : càrrecs acadèmics en 0,6M€.
  • Reducció total del capítol I: 2.6M€ sense afectar llocs de treball. Únicament queden afectats els sobresous per activitats “privades” en el si de la Universitat així com complements de gestió.
14.6. Altres accions

a.Actuar sobre els edificis i instal·lacions vinculades a les fundacions recollides en el document “Fundació UAB. Exercici 2010
  • Edificis considerats (llistat no exhaustiu): Vila Universitària; Hotel Campus; Casa de Convalescència; seu a Sabadell de l’Escola d’Idiomes Moderns; seu del programa Study Abroad a Barcelona.
    • Import de l’immobilitzat (edificis i instal·lacions): 72M€
  • Accions propostes:
    • Alienació d’edificis i instal·lacions equivalent a un 15% de l’import recollit com a immobilitzat en el document: 10,8M€
b.Actuar sobre Instituts de recerca vinculats (com la Barcelona Graduate School, que en els darrers dos anys i mig ha rebut 8,58M€ de fons públics, consultar un exemple) les càtedres amb participació privada i convenis de professorat amb empreses i les Escoles i centres afiliats. Impacte pendent de quantificar. (Tot i que s’ha demanat aquesta informació per distintes vies a l’Equip de Govern anterior,  aquest no l'ha facilitada.)

c.Actuar sobre algunes fundacions i entitats no recollides en el document “Fundació UAB. Exercici 2010” fixant un cànon sobre els seus ingressos. Impacte pendent de quantificar (Tot i haver-ho sol·licitat reiteradament a l’Equip de Govern, les úniques dades disponibles són les recollides en l’Informe 21/2008 de la Sindicatura de Comptes sobre la Universitat Autònoma de Barcelona exercicis 2004, 2005 i 2006 així com en les memòries publicades per algunes de les entitats. Les dades que referenciem són les corresponents a 2006).
Fundacions considerades (amb activitat principal i volum d’ingressos corregit pel percentatge de participació de la UAB segons l’Informe 21/2008 de la Sindicatura de Comptes sobre la Universitat Autònoma de Barcelona; llistat no exhaustiu)